De rubbersamenstelling van winterbanden is er op gericht om bij lage tot zeer lage temperaturen toch soepel te blijven. Door deze unieke rubbersamenstelling in combinatie met de speciale, open profielopbouw mag je een winterband gerust een hightech product noemen. De opwarming van de band door wegdektemperatuur en wrijvings- en omgevingswarmte vindt in de wintermaanden niet plaats. Zomerbanden komen hierdoor niet op temperatuur waardoor het rubber hard blijft, de band grip verliest en dus niet optimaal kan functioneren.
Door Silica toe te voegen aan de rubbersamenstelling blijft de winterband wel soepel en kan zich optimaal blijven vormen naar het wegdek waardoor maximale grip behouden blijft. De open structuur van het winterprofiel met naar de zijkant doorlopende, brede profielgroeven garandeert een efficiënte afvoer van water en sneeuw. Het risico op aquaplaning wordt hierdoor sterk gereduceerd. De brede profielblokken hebben scherpe randen die goed en diep in de sneeuw grijpen. Speciale openingen in het profiel (snowpockets) houden juist sneeuw vast. Door het vasthouden van deze sneeuw in het profiel ontstaat sneeuw op sneeuw grip (sneeuw op sneeuw plakt). Dit verbetert de grip en tractie bij het rijden op sneeuw waardoor rij- en remeigenschappen beter behouden blijven. Onder de +7 graden functioneren winterbanden al veel beter dan zomerbanden. Let bij aanschaf wel op het ‘3 Peak Mountain Snowflake’ symbool op de zijkant van de band. Alléén winterbanden die deze certificering hebben zijn volwaardige winterbanden en voldoen hiermee aan de Europese eisen voor winterbanden. Let op! Banden met alléén de vermelding M+S (Mud+Snow) voldoen niet aan deze eisen en zijn dus ongeschikt voor de landen met een winterbandenplicht.